سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران امسال در آستانه برگزاری خود دچار چالش هایی شد اما رویکرد متفاوت جشنواره مبنی بر تنوع ژانر و همچنین اتحاد سینماگران جوان مانع نفوذ دشمن و تحریم این جشنواره که نقطه عطفی برای سینمای بلند ایران محسوب می شود، شد و تمام تهدید ها را به فرصت تبدیل کرد.

گفت‌وگو با بهترین های جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران

نقطه عطف سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه

از نقاط قوت جشنواره امسال می توان به تشکیل کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوان ایران و همچنین توجه به تنوع ژانر فیلم ها اشاره کرد. لازم به ذکر است انجمن سینمای جوان امسال برای اولین بار از خانواده ۲۵۰ هزار نفری خود رونمایی کرد و قول مزایایی از قبیل بیمه را به آنها داد.

بعد از ۶ شب متوالی، دیشب مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد و برندگان جشنواره معرفی شدند. در ادامه به گفت و گو با چند تن از برگزیدگان سی و نهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه تهران پرداختیم.

تا جایی که می توانم در کنار بچه های فیلم کوتاه هستم

امید گلزاده، برنده برگ زرین بهترین گریم برای فیلم «تکه‌ای از تو» به خبرنگار ما گفت: اوایل فعالیت خودم اساتید معمولا در تولید فیلم کوتاه همراهی نمی کردند و به ما مشاوره نمی دادند اما در آستانه فعالیتم به خودم قول دادم اگر روزی به جایی رسیدم تا جایی که می توانم در کنار بچه های فیلم کوتاه باشم، چون همیشه برایم جای سوال بود چرا دریغ می کنند! تا الان هم در حدود ۱۵۰ فیلم کوتاه طراحی و همکاری کرده ام، البته که ادعایی ندارم و از کار با آنها لذت می برم.

وی درباره چگونگی همکاری اش در فیلم «تکه ای از تو» بیان کرد: سطح کیفی فیلم های امسال به شدت بالا و خوب بود. فیلم نامه «تکه ای از تو» هم در ژانر اجتماعی_خانوادگی است و واقعا عالی بود و تیم فوق العاده ای پشت کار بود و همه چیز با وسواس انتخاب شده بود. این ها برای من دلگرمی بزرگی بود تا کار را قبول کنم.

این چهره پرداز سینما بی نظمی و ناهماهنگی را بزرگترین ایراد جشنواره امسال دانست و عنوان کرد: متاسفانه کارت های دعوت به افرادی که به سینما مربوط نمی شدند داده شده بود و فضا بسیار شلوغ و پرسروصدا بود، لذا ما نتوانستیم از این فرصت برای بیان صحبت های مهم استفاده کنیم.

گلزاده در ادامه تاکید کرد: مهم ترین مزیت جشنواره امسال حرکت بنیاد فارابی بود که به ۳ نفر از کارگردان ها بودجه ساخت اولین فیلم بلندشان را داد و به نظر من این کار واقعا انگیزه ایجاد می کند و سطح کارها را ارتقا می دهد.

«نوشابه مشکی» یک فیلم کوتاه فوق العاده سنگین است

«نوشابه مشکی» _ محصول سازمان سینمایی سوره، فیلمی است که ۴ جایزه را در جشنواره از آن خود کرد در ژانر دفاع مقدس و داستانی از روزهای پایانی زندگی یکی از هم‌رزمان شهید مهدی باکری را روایت می‌کند.

حسن نجفی منش، برنده برگ زرین بهترین طراحی جلوه‌های ویژه برای فیلم «نوشابه مشکی» با ذکر سنگین بودن این پروژه علارغم مدت زمان کم فیلم گفت: در کارهای جنگی به دلیل اینکه کادر ها کوتاه و ریتم تنداست سختی کار را به شدت بالا می رود. «نوشابه مشکی» یک فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه ای بود ولی یک کار ویژوال بود و تقریبا ۳ماه طول کشید.

وی درباره چرایی قبول همکاری در این کار بیان کرد: این کار سومین تجربه من با دوستان باشگاه سوره بود. به دلیل ژانر دفاع مقدسی آن و اینکه بنده سال پیش در جشنواره فجر، سیمرغ بهترین طراحی جلوه های بصری را گرفته بودم، اصرار بر این بود که کار جلوه های این فیلم را من انجام بدهم و از همکاری در «نوشابه مشکی» خرسندم.

«وقفه» نگاهی متفاوت به مساله زنان در جامعه امروز

جایزه ویژه دبیر جشنواره هم به دلیل نگاه متفاوت به مساله زنان در جامعه امروز به فیلم «وقفه» به کارگردانی مانا پاک‌سرشت تعلق گرفت.

کارگردان «وقفه» درباره داستان فیلم گفت: وقفه در مورد قانونی هست که در قرآن کریم هم به آن اشاره شده و مربوط به جامعه زنان است. زمانی که در مورد این قانون مطالعه کردم مشتاق بودم که این قانون رو به تصویر بکشم و خوشبختانه با حمایت انجمن سینمای جوان موفق به ساخت این فیلم شدم. دیالوگ مهمی در فیلم وجود دارد که می گوید: «برو هر وقت که پاک شدی برگرد. شاید هم هیچ وقت برنگشتی... و عنوان کرد: نسخه نهایی «وقفه» ۱۵ دقیقه است. در این فیلم به حالات روحی روانی خانم ها در یک ایام خاص اشاره شده است. این موضوع برای من جالب بود که در قرآن این قانون به طور صریح بیان شده و بسیاری از انسان های تحصیل کرده واقف به این قانون نیستند! در سینمای ایران تا به حال به این موضوعات اشاره نشده و لازم است قوانینی که اطلاعی از آن نداریم را به چالش بکشیم و مخاطب را با آن موضوع آشنا کنیم.

پاک سرشت از آماده بودن فیلم نامه فیلم بلندش خبر داد و بیان کرد: قبل از فیلم وقفه من تجربه ۶ فیلم کوتاه دیگر را هم داشتم که در جشنواره های داخلی و خارجی حضور داشتند. موضوعاتی را به راحتی در فیلم کوتاه می شود به نمایش در آورد که در فیلم بلند اگر این اتفاق بیفتد  دچار شعارزدگی می شود. همچنین فیلم کوتاه فرصت این را می دهد که فیلم را به صورت هنرمندانه تر به تصویر بکشیم اما در حال حاضر احساس می کنم باید کم کم به سمت ساخت فیلم بلند بروم و فیلم نامه آماده هم دارم.

وی اظهار کرد: قبل از جشنواره جوی را بعضی از دوستان ایجاد کرده بوند که به نتیجه نرسید و خودشان هم در جشنواره حضور داشتند! من فکر می کردم که تعداد کثیری حتی برای ظاهر سازی در جشنواره حضور نیابند ولی برعکس شد و تعداد بسیار زیادی حضور داشتند. استقبال مردمی هم خیلی خوب بود و تقریبا همه سانس های فیلم من پر بود.

خبرنگار: لیلا نوعی/ محدثه رضایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.